Plan działań
realizowanych w ramach Ogólnopolskich Kampanii „Zachowaj Trzeźwy Umysł”, „Narkotyki – to mnie nie kręci” w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Żelisławicach
Termin realizacji Kampanii: kwiecień – sierpień 2015r.
Prowadzone działania |
Termin realizacji zadania |
|
1. |
Udział szkolnego koordynatora Kampanii w spotkaniu organizacyjnym na terenie Gminy Siewierz |
kwiecień 2015r. |
2. |
Przygotowanie dokumentacji dotyczącej udziału w Kampanii |
maj 2014r. |
3. |
Zorganizowanie akcji informacyjnej o uczestnictwie w kampaniach w środowisku szkolnym i środowisku lokalnym:
|
Do końca maja 2015r. |
4. |
Ogłoszenie wśród uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum konkursów plastyczno-literackich „Warto pomagać” i „Razem lepiej”;
|
Kwiecień/maj 2015r. ! Termin składania prac konkursowych – do połowy maja 2015r. Uczniowie przekazują podpisane prace do wychowawców klas lub do pedagoga szkolnego |
5. |
Zorganizowanie na terenie szkoły tygodnia profilaktyki - przeprowadzenie na lekcjach wychowawczych pogadanek na tematy będące założeniem kampanii:
|
11-15 maj 2015r. |
5. |
Ogłoszenie wśród uczniów szkoły podstawowej konkursów: internetowego „Zagrywka w punkt”, a także innych konkursów realizowanych w ramach kampanii „Szukamy Młodych Mistrzów”, „Tekturowy ludzik”, Zdrowe zagranie”, „Nawzajem”.
|
Do połowy maja 2015r. |
6. |
Zebranie prac konkursowych, ich ocena i wyłonienie szkolnych laureatów konkursów plastyczno-literackich w kategoriach klas I – III, klas IV – VI i I – III gimnazjum. |
Do 14 czerwca 1015r. |
7. |
Przekazanie prac do gminnego koordynatora kampanii i wysłanie ich do konkursu ogólnopolskiego |
Do końca czerwca 2015r. |
8. |
Przeprowadzenie w klasie III G badania ankietowego „Młodzi i substancje psychoaktywne” |
Maj/czerwiec 2015r. |
9. |
Przedstawienia nauczycielom warunków uczestnictwa i zachęcenie do udziału w internetowych kursach realizowanych w ramach Akademii Profesjonalnego Nauczyciela |
Do końca maja 2015r. |
10. |
Podsumowanie kampanii: przygotowanie sprawozdania z realizacji zadań i przekazanie go do gminnego koordynatora kampanii |
Do końca czerwca 2015r. |
Regulaminy konkursów zamieszczone zostaną na stronie internetowej szkoły
Szkolny koordynator Kampanii ZTU mgr Agnieszka Sieradzka
CELE – CO CHCEMY OSIĄGNĄĆ?
Chcemy UZMYSŁOWIĆ młodym ludziom, że stosowanie używek to droga na skróty – donikąd.
Chcemy WYTŁUMACZYĆ uczniom, że podstawą mądrego życia są aktywność (uprawianie sportu) i zdrowe odżywianie.
Pragniemy UŚWIADOMIĆ dzieciom i młodzieży, że człowiek nie jest samotną wyspą (żyjemy w społeczeństwie i jesteśmy potrzebni innym, a inni są potrzebni nam).
Chcemy NAUCZYĆ dzieci i młodzież anga- żowania się w zadania wymagające współ- pracy i współdziałania. Granie w jednej drużynie pozwala często na osiągnięcie lepszych rezultatów i daje dużo satysfakcji.
Chcemy ZACHĘCIĆ do rozwijania mocnych stron osobowości i potrzeby inwestowania w siebie, by sprzyjać zdrowiu, rozwojowi własnemu oraz innych.
UCZYMY ZAUFANIA Od młodości wszyscy podlegamy dwóm przeciwstawnym tendencjom. Z jednej strony ludzie upodobniają się do siebie, powielają wzorce (ubiór, sposoby wypoczynku, mieszkania czy zachowania), a z drugiej każdy z nas ma tendencje do indywidualizmu (potrzeba posiadania tego, czego inni mieć nie mogą, odróżnienia się, pragnienia bycia kimś wyjątkowym). Zachowanie własnej indywidualności i autonomii jest ważnym czynnikiem zdrowego życia, jednak nadmierne dążenie do indywidualizmu czyni człowieka wyobcowanym i osamotnionym w swoim otoczeniu. Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów z ludźmi – czy to na płaszczyźnie osobistej, czy zawodowej – wymaga dzielenia się, obdarzania innych zaufaniem. Współczesna psychologia pokazuje, że jest to niezbędny czynnik funkcjonowania zespołów/grup i kierowania nimi. Umiejętności te można rozwijać i kształtować.
ROZWIĄZUJEMY KONFLIKTY Wychowanie i profilaktyka problemów dzieci i młodzieży musi uwzględniać nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych, a także dostrzeganie kłopotów rówieśników czy ich prawa do dbania o swoje interesy. Udzielanie młodzieży pomocy w tym zakresie nie powinno zmierzać tylko do uczenia technik rozwiązywania konfliktów, ale prowadzić do zwiększenia świadomości swoich potrzeb, wartości i postaw własnych oraz innych osób. Dlatego w tej edycji kampanii nacisk kładziemy na umiejętność zachowania niezależności w myśleniu, a przede wszystkim w działaniu.
KSZTAŁCIMY POZYTYWNE MYŚLENIE Istotną rolę w osiąganiu sukcesów życiowych odgrywają umiejętności pozytywnego współistnienia z ludźmi. Osiągnięcia w tym obszarze wymagają poznania siebie i kierowania swoim zachowaniem, ale przede wszystkim otwarcia się na innych – rozpoznawania i rozumienia emocji i motywów innych ludzi, nastawienia na pomoc i współpracę
Tysiące nagród edukacyjnych (gry, kalendarze, piłki do siatkówki), a także laptopy, rowery, wodoodporne aparaty fotograficzne, tablice multimedialne, stypendia po 1500 zł!
1. Konkurs ulotkowy dla SP – Zdrowe zagranie. Zadanie: odpowiedzenie na 5 pytań o siatkówce. NAGRODY: gry planszowe, piłki do siatkówki.
2. Konkurs internetowy dla gimnazjów – Zagrywka w punkt. Zadanie: odpowiedzenie na 5 podchwytliwych pytań o siatkówkę. NAGRODY: kalendarze 15 sposobów na nudę, piłki siatkowe.
3. Konkurs plastyczno-literacki dla SP – Warto pomagać. Zadanie: plastyczne lub literackie przedstawienie idei tytułowej konkursu, dlaczego warto pomagać, jak można to robić. NAGRODY: gry planszowe, kalendarze 15 sposobów na nudę, rowery, laptopy.
4. Konkurs plastyczno-literacki dla gimnazjów – Razem lepiej. Zadanie: napisać lub narysować, dlaczego praca w zespole przynosi lepsze efekty. NAGRODY: kalendarze 15 sposobów na nudę, rowery, laptopy.
5. Konkurs zespołowy (jesienny) Nawzajem. Zadanie: Wybranie jednej organizacji pozarządowej (NGO) z najbliższego otoczenia oraz fotograficzne przedstawienie jej celów. NAGRODY: 4 tablice multimedialne.
6. Konkurs dla gimnazjów. Szukamy Młodych Mistrzów. Zadanie: opisanie życiowych osiągnięć (pasji) i wypełnienie aplikacji w internecie. NAGRODY: 5 jednorazowych stypendiów po 1500 PLN.
7. NOWOŚĆ! Kreatywny konkurs fotograficzny. Zadanie: złożyć tekturowego ludzika (element pakietu ZTU) i sfotografować go w niecodziennym otoczeniu. NAGRODY: 5 wodoodpornych aparatów fotograficznych.
http://www.trzezwyumysl.pl/kampania-2015/
1. CEL I KONCEPCJA: Kampania ta opiera się z jednej strony na strategii informacyjnej w ramach szeroko rozumianej profilaktyki, której celem jest dostarczenie rzetelnych i adekwatnych informacji na temat skutków zachowań ryzykownych i umożliwienie dokonywania racjonalnych wyborów. U podstaw tej strategii leży przekonanie, że ludzie, zwłaszcza młodzi, zachowują się ryzykownie, ponieważ zbyt mało wiedzą o mechanizmach
i następstwach takich zachowań. Drugą wykorzystywaną strategią działania jest strategia edukacyjna mająca pomóc w rozwijaniu ważnych umiejętności psychologicznych
i społecznych. Opiera się ona na przekonaniu, że ludzie, nawet dysponujący odpowiednią wiedzą, podejmują zachowania ryzykowne z powodu braku umiejętności niezbędnych w życiu społecznym. Strategia kampanii ma także na celu dostarczenie informacji o:
• skali zjawiska używania narkotyków i nowych substancji
psychoaktywnych przez młodzież w Polsce
• potencjalnych skutkach tych zachowań
• konsekwencjach zdrowotnych,prawnych i społecznych zażywania narkotyków.
http://tomnieniekreci.pl/oferta-kampanii/