Dzień Jabłka
W październiku obchodziliśmy w przedszkolu Dzień Jabłka. Jest to święto zwykle odbywające się około 21 października w Anglii, ,dzieci 5-6 letnie mogły dowiedzieć się o tym jak rośnie jabłoń, zobaczyć na ilustracjach etapy rozwoju jabłka, obejrzeć na obrazkach maszyny do pracy w sadzie. Następnie rozpoczęły się konkursy w roli głównej z jabłkiem, a więc rozpoznawanie po smaku soku jabłkowego, „Czyj kosz będzie szybciej pełen?”, tworzenie zespołowych „jabłkowych” rysunków. Ponadto wszystkie pozostałe młodsze dzieci miały różne „Spotkania” z jabłkiem, a więc degustacja różnych odmian jabłek, dostrzeganie, że jabłka mogą być twarde lub kruche, słodkie lub kwaśne, itd. Na wystawie „Maluszków” znalazły się ilustracje z robaczkiem do wiersza „Czerwony stoliczek”, a u innych „jabłka ekologiczne” wykonane z makulatury i pięknie pomalowane. Innym ciekawym rozwiązaniem było sporządzanie szaszłyków z jabłek lub surówki z jabłka i marchewki. Należy dodać, że w jadłospisie tego dnia królowały oczywiście jabłka. To był bardzo ciekawy dzień w przedszkolu.
Dorota Kubisa
KONKURS W GRUPIE KRASNOLUDKÓW- "Najciekawsza Kukiełka Warzywna "
Dlaczego powinniśmy jeść jak najwięcej warzyw i owoców, wiedzą nie tylko dorośli, ale także dzieci… Okazuje się, że warzywa można również wykorzystać do świetnej zabawy, co udowodniły nam nasze przedszkolaki wraz z rodzicami, wykonując przepiękne kukiełki warzywne.
Celem konkursu było
- Rozszerzenie zainteresowania przyrodą.
- Rozwijanie aktywności rodziców poprzez włączanie ich do różnych wydarzen przedszkolnych
- Uświadomienie dzieciom potrzeby racjonalnego i zdrowego odżywiania,
- Wdrażanie do konieczności mycia rąk oraz owoców i warzyw przed ich spożyciem
Dzieci przemieniły warzywa w różne zwierzęta, lalki, misie oraz baśniowe postacie. Swoją pomysłowością i oryginalnością zachwyciły kolegów, koleżanki, a przede wszystkim panią wychowawczynię.
Za trud, duże zaangażowanie, pomysłowość i fantazję włożone w wykonanie kukiełek dziękujemy- wszystkie dzieci otrzymają ciasteczka
W konkursie wzięli udział:
Igor Kosiorkiewicz, Adam Machura, Natalia Łucka, Lena Kurzeja, Maja Gocyła, Iga Łukasik,
Piotr Nowak, Marcin Rajczyk, Adam Czekaj, Kamila Gocyła, Krzysztof Hwastek, Lena Wrocławska .
Dorota Kubisa
Dzień pomarańczowy- powitanie Jesieni.
23 września 2014 -świętowaliśmy w naszym przedszkolu, już po raz kolejny, kolorowy dzień. Był to „Dzień pomarańczowy", pierwszy jesienny dzień, który wszystkie przedszkolaki uczciły w sposób szczególny. W tym dniu większość dzieci pojawiła się w pomarańczowych strojach, lub choćby z akcentem tego koloru. Były różne zabawy jesienne. Bardzo ważne w tym dniu było słuchanie wierszy i opowiadań w sposób szczególny traktujące o jesieni.
„Jesień" A .Vivaldiego rozbrzmiewała we wszystkich salach. Słychać też było dzieci śpiewające jesienne piosenki. Prace plastyczne (zespołowe, angażujące wszystkich przedszkolaków)wykonane w tym dniu, jeszcze przez kilka dni były ozdobą przedszkola.
Niewątpliwie kolor pomarańczowy będzie odtąd kojarzony nie tylko z pomarańczami.
Spotkanie z Policjantką | 1.10.2014
Dnia 1 października na zaproszenie p. pedagog- Agnieszki Sieradzkiej, do naszego przedszkola przybyła pani policjantka z Komisariatu Policji w Będzinie. Tematem numer jeden było bezpieczeństwo. Pani chętnie opowiedziała przedszkolakom o swojej bardzo odpowiedzialnej pracy, o zasadach obowiązujących w ruchu drogowym o tym ,jak bezpiecznie poruszać się po drogach, podróżować samochodem. Przypomniała dzieciom, jak zachować się, gdy zaczepi nas obca osoba oraz zwróciła uwagę na korzyści noszenia ubrań posiadających elementy odblaskowe.
Duże zainteresowanie u dzieci wywołało umundurowanie i wyposażenie policjantów. W szczególności czapka, która wędrowała z głowy na głowę wielu chętnych do jej przymierzenia przedszkolaków , policyjny lizak oraz kajdanki.
Dorota Kubisa
Pieczonki z rodzicami
Tego dnia z niepokojem przyglądaliśmy się pogodzie, która zrobiła nam miłą niespodziankę i w południe zaświeciło słońce. Dzieci z paniami wyszły więc na plac przedszkolny, gdzie czekali już Rodzice. Garnki z pieczonkami piekły się w ognisku, a dzieci w oczekiwaniu na pyszną potrawę bawiły się na placu zabaw. Rodzice z wychowawcą omówili bieżące sprawy, przygotowali naczynia i sztućce. Wokół roztaczały się miłe zapachy dolatujące z ogniska. Pieczonki wszystkim bardzo smakowały, dziękujemy Rodzicom za ich przygotowanie.
Dorota Kubisa- Skalska
SPRAWOZDANIENIE Z AKCJI „SPRZĄTANIE ŚWIATA”
W dniu 19. 09.2014 r. przedszkolaki wzięły udział w akcji „Sprzątanie Świata”
Na kilka dni przed sprzątaniem, dzieci zostały wprowadzone w tematykę ochrony środowiska. Rozmawialiśmy o konieczności nie śmiecenia i nie niszczenia przyrody. Dzieci oglądały ilustracje o wykorzystaniu surowców wtórnych oraz bajkę o konieczności dbania o środowisko, uczyły się segregowania śmieci,
Gdy nadszedł dzień sprzątania, dzieci pełne zapału, zaopatrzone w rękawiczki i odpowiednio oznaczone worki ruszyły w teren. Grupy 5 - 6 latków -sprzątały okolice szkoły i przedszkola , 3 - 4 latki sprzątały teren wokół placu zabaw z pomocą wychowawczyń i pani woźnej.
Akcja miała na celu rozbudzenie współodpowiedzialności za porządek w najbliższym otoczeniu. Dzieci uczestniczyły w sprzątaniu bardzo chętnie i z wielkim przejęciem.
PASOWANIE NA PRZEDSZKOLAKA
Dnia 10 listopada 2014 r w grupie „Krasnoludków w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Żelisławicach odbyła się uroczystość „Pasowania na Przedszkolaka”. Do tego święta dzieci bardzo ochoczo się przygotowywały, zaprosiły również na nie swoich najbliższych.
Krasnoludki i doskonale wiedzą, że aby zostać prawdziwym przedszkolakiem trzeba odpowiednio się zachowywać w przedszkolu oraz złożyć uroczystą przysięgę. I tak też się stało w dniu pasowania – dzieci zaprezentowały piosenkę grupową „My jesteśmy Krasnoludki ”, Wygłosiły krótkie wierszyki, po których zostały uroczyście zaprzysiężone PRZEZ PANIĄ DYREKTOR EWĘ STELMACH i włączone do społeczności przedszkolaków. Dalej bawiły się wspólnie z rodzicami oraz uczestniczyły w słodkim poczęstunku. Na zakończenie uroczystości dzieci jako pełnoprawne przedszkolaki pozowały do pamiątkowego zdjęcia .
Witamy w gronie społeczności przedszkolnej.!
Wychowawca Dorota Kubisa- Skalska
ZABAWY LOGOPEDYCZNE USPRAWNIAJĄCE MOWĘ NASZEGO DZIECKA
Rozwój mowy warunkowany jest genetycznie i nie musi przebiegać tak samo u każdego dziecka. Zależy on także w dużym stopniu od atmosfery, w jakiej dorasta dziecko, kontaktów z rówieśnikami, innymi mówiącymi ludźmi oraz środowiska, które je otacza. Mowa dziecka stanowi podstawę rozwoju jego osobowości. Dzięki rozumieniu będzie poznawało otaczający je świat. Dzięki umiejętności mówienia będzie potrafiło wyrazić swoje uczucia, przeżycia i myśli, kontaktować się z innymi ludźmi.
Nauka prawidłowejwymowy jest bardzo trudnym i żmudnym zadaniem zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców. Dlatego w domu należy stworzyć atmosferę życzliwości i zabawy. Tylko wzajemna akceptacja sprzyja sukcesom, pozwala nawiązać bliski kontakt z dzieckiem. Osoba diagnozującą i kierującą ćwiczeniami logopedycznymi jest zawsze logopeda. Rodzice powinni być jego partnerami, utrwalającymi z dzieckiem nabyte w gabinecie logopedycznym umiejętności.
Aby prawidłowo wymawiać wszystkie głoski ważne jest sprawne działanie narządów mowy: żuchwy, warg, języka, podniebienia miękkiego.
Zdarza się, że dzieci mają bardzo słabo wyćwiczone mięśnie narządów artykulacyjnych, np. przy podnoszeniu języka pomagają sobie palcami lub nie potrafią zaokrąglić warg, wysunąć ich do przodu. Tak jak ćwiczy się ręce, aby mogły wykonywać szybkie i precyzyjne ruchy, np. pisać, tak samo ważna jest gimnastyka buzi. Można przeprowadzić ją w formie zabaw:
- Ważne, aby zabawy logopedyczne dostarczyły twojemu dziecku wiele radości i kojarzyły się z miłym spędzaniem czasu. Ćwiczenia powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb .
Przed wykonaniem zadania przez dziecko, pokaż mu, jak ma to zrobić.
Andrzejki to stara tradycja ludowa przekazywana z pokolenia na pokolenie.
Według dawnych wierzeń ten dzień miał magiczną moc, gdyż uchylał wrota do nieznanej przyszłości.
Dziś tradycyjne Andrzejki to ciekawy pomysł na zabawy z dziećmi w przedszkolu
W zaczarowany świat magii i wróżb przeniosły się przedszkolaki z Żelislawic.
W piątek 28 listopada w placówce zorganizowano tradycyjne andrzejki.
Pod czujnym okiem nauczycielek , przy pomocy rekwizytów odbywało się wróżenie, czarowanie i przepowiadanie dzieciom przyszłości.
Dzieciaki z wróżb mogły dowiedzieć się, m.in. jaki zawód będą wykonywać, gdzie udadzą się w podróż, czy też, czego powinny się wystrzegać. Nie zabrakło ustawiania bucików i tradycyjnego losowania imienia przyszłego męża lub żony. Czas pomiędzy wróżbami urozmaicały zabawy przy piosenkach z repertuaru dziecięcego. Andrzejkowe zabawy dostarczyły wszystkim uczestnikom wielu niezwykłych przeżyć i emocji. cała imprezę zakończył słodki poczęstunek przygotowany przez rodziców
Dorota Kubisa
Konkurs na najładniejszego krasnoludka w grupie 3-4 latków
Czy to bajka, czy nie bajka, myślcie sobie, jak tam chcecie.
A ja przecież wam powiadam: Krasnoludki są na świecie.
Krasnoludek wszakże wiecie, to najmniejszy człeczek w świecie.
I nie straszy ani trocha, a nad wszystko dzieci kocha…
W listopadzie ( w dzień Pasowania na przedszkolaka) odbył się konkurs na najładniejszy strój krasnoludka.
Dzięki ogromnemu zaangażowaniu Rodziców, wszystkie maluszki, przemieniły się w bajecznie wyglądające krasnoludki. Przybyli goście z uśmiechem na ustach podziwiali naszych milusińskich .
W nagrodę za przepiękne stroje, dzieciaki otrzymały od wychowawczyni książeczkę
M. Konopnickiej” Krasnoludki są na świecie”
Dziękujemy Rodzicom za pomoc. D. Kubisa
Jak nauczyć dziecko samodzielności?
Radość z obserwowania, jak samodzielne staje się nasze dziecko, powinna być największą nagrodą dla rodzica. Zachęcając do bycia niezależnym, warto pamiętać o paru wskazówkach:
• nie porównuj dziecka z innymi (Kasia już sama się ubiera, a ty ciągle nie umiesz),
• podkreślaj postępy (wcześniej zakładałeś sam czapkę, a teraz świetnie radzisz sobie jeszcze
z szalikiem i rękawiczkami),
• pamiętaj, że niezbędne jest morze cierpliwości (przyda się, gdy posiedzimy i poczekamy
parę minut na zapięcie guzików),
• pomagaj, ile trzeba, ale nie więcej (obserwuj uważnie swoje dziecko, poradź się pań w
przedszkolu, szkole),• poznaj ogólną charakterystykę dziecka w danym wieku – spójrz na swojego malucha z dystansem,
• nigdy nie zarażaj dziecka swoimi lękami (nie ma nic gorszego niż mama na placu zabaw,
która co chwila krzyczy: – „uważaj, bo spadniesz!”, „nie tak wysoko!”, „nigdy tego nie
robiłeś, to niebezpieczne...”),
• jeśli coś się nie udaje, rozłóż zadanie na kilka prostszych etapów,
• pokaż wybór, wtedy łatwiej zmotywujesz, żeby zrobiło coś samo („jaką szczoteczkę
kupimy do mycia zębów, niebieską czy zieloną?”),
• okaż zainteresowanie i doceń wysiłki dziecka, niekoniecznie efekt końcowy (wkładanie
tych rzeczy do pudełka musiało być trudne, spróbujmy teraz zrobić resztę razem),
• doceń to, co dziecko zrobiło dobrze („zapiąłeś sam trzy guziki, świetnie, zostały tylko
dwa”),
• daj dziecku szansę! po prostu...
Kiedy i jak pozwalać na samodzielność? Co dziecko powinno wykonywać już samo, a
czego nie? Trudno tu o jedną konkretną odpowiedź, bo rozwój każdego dziecka jest sprawą
niezmiernie indywidualną. Na pewno musi to być samodzielność na miarę wieku, początkowo
szczególnie kontrolowana i dyskretnie połączona z dużym wsparciem rodzica (nie mylić z
wyręczaniem!).
Ogólnie trzylatek powinien sam(lub z niewielka pomocą) się rozebrać, włożyć łatwiejsze
części garderoby, zjadać samodzielnie większość potraw, umyć ręce (nie liczmy, że zrobi to
dobrze, więc lepiej dyskretnie sprawdzić), nieobce powinny być mu kredki (to na razie próby
rysowania, ale bardzo istotne) i plastelina czy nożyczki. To czas wdrażania do wspólnego
sprzątania pokoju („proszę, włóż te klocki do pudełka”).
Większość dzieci czteroletnich potrafi rozbieraćsię bez problemu i szybko (ubieranie
powinno odbywać się jeszcze z pomocą przy trudniejszych rzeczach), myć zęby w obecności
dorosłego, pomagać przy nakrywaniu stołu.
Pięciolatek i dziecko sześcioletnie mogą same przygotować sobie łatwy posiłek: posmarować
kanapkę masłem, wyjąć mleko i chrupki, mogą też np. podlewać kwiatki.
Uczeń na początku szkoły podstawowej to dziecko, które wykonuje wiele rzeczy
samodzielnie, szczególnie, jeśli wcześniej miało taką możliwość. Najważniejsze, aby
przyglądać się dziecku i nie wykonywać za niego rzeczy, które może już robić samo.
Drogi rodzicu, niech praca nad samodzielnością twojego dziecka pojmowana będzie przez
ciebie jako wyraz rodzicielskiej mądrości. Daj dziecku prawo do błędów, walcz z poczuciem,
że zrobisz coś lepiej i szybciej. Skuteczność w działaniu jest dla każdego dziecka o wiele
ważniejsza niż chwilowy bałagan w mieszkaniu.
Jak zatem wspierać samodzielność dziecka? Oto kilka praktycznych rad.
1. Na miarę wieku i możliwości pozwalaj dziecku na ćwiczenie nowych umiejętności.
2. Nie ochraniaj nadmiernie przed doświadczaniem niepowodzenia.
3. Okazuj szacunek dla dziecięcych zmagań.
4. W sytuacji niepowodzenia zachęcaj do ponawiania prób.
5. Nie uzależniaj dziecka od siebie, ono ma prawo do autonomii.
6. Okazuj cierpliwość, dziecko potrzebuje wielu prób, by opanować określoną umiejętność.
7. Nie wyręczaj dziecka. Przysłowie mówi: "Gdzie za dobra matka, tam leniwa córka
Dorota Kubisa- Skalska
OGÓLNY ROZKŁAD MATERIAŁU grupa 3 latków
Dorota Kubisa
WRZESIEŃ /karty I, wyprawka I/ |
|
I Jestem przedszkolakiem
|
II Bawimy się razem
|
PAŹDZIERNIK /karty I, wyprawka I/ |
||
III Owoce
|
IV IV Warzywa
|
V Dary jesieni
|
LISTOPAD /karty I, wyprawka I/ |
|
VI Jest chłodno i deszczowo
|
VII Przygotowania zwierząt do zimy
|
GRUDZIEŃ /karty I, wyprawka I/ |
||
VIII Już zima
|
IX Czekam na Mikołaja
|
X Choinka
|
STYCZEŃ /karty II, wyprawka II/ |
|
XI Ptaki są głodne
|
XII Moja babcia i dziadek
|
LUTY /karty II, wyprawka II/ |
|
XIII Bawimy się na balu
|
XIV Dbam o czystość
|
MARZEC /karty II, wyprawka II/ |
|
XV Szukamy wiosny
|
XVI Święta Wielkanocne
|
KWIECIEŃ /karty II, wyprawka II/ |
|
XVII Wiosenne prace w ogrodzie
|
XVIII Już wiosna
|
MAJ /karty II, wyprawka II |
|
XIX Znam różne zwierzęta
|
XX Mama i tata są ważni
|
CZERWIEC /karty II, wyprawka II/ |
|
XXI Na ulicy
|
XXII Niedługo wakacje
|