PASOWANIE NA PRZEDSZKOLAKA


Dnia 10 listopada 2014 r w grupie „Krasnoludków w  Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Żelisławicach odbyła się uroczystość „Pasowania na Przedszkolaka”. Do tego święta dzieci bardzo ochoczo się przygotowywały, zaprosiły również na nie swoich najbliższych.

Krasnoludki i doskonale wiedzą, że aby zostać prawdziwym przedszkolakiem trzeba odpowiednio się zachowywać w przedszkolu oraz złożyć uroczystą przysięgę. I tak też się stało w dniu pasowania – dzieci zaprezentowały piosenkę grupową „My jesteśmy Krasnoludki ”, Wygłosiły krótkie wierszyki, po których zostały uroczyście zaprzysiężone PRZEZ PANIĄ DYREKTOR EWĘ STELMACH i włączone do społeczności przedszkolaków. Dalej bawiły się wspólnie z rodzicami oraz uczestniczyły w słodkim poczęstunku. Na zakończenie uroczystości dzieci jako pełnoprawne przedszkolaki pozowały do pamiątkowego zdjęcia .

Witamy w gronie społeczności przedszkolnej.!

 Wychowawca Dorota Kubisa- Skalska

 

ZABAWY LOGOPEDYCZNE USPRAWNIAJĄCE MOWĘ NASZEGO DZIECKA

Rozwój mowy warunkowany jest genetycznie i nie musi przebiegać tak samo u każdego dziecka. Zależy on także w dużym stopniu od atmosfery, w jakiej dorasta dziecko, kontaktów z rówieśnikami, innymi mówiącymi ludźmi oraz środowiska, które je otacza. Mowa dziecka stanowi podstawę rozwoju jego osobowości. Dzięki rozumieniu będzie poznawało otaczający je świat. Dzięki umiejętności mówienia będzie potrafiło wyrazić swoje uczucia, przeżycia i myśli, kontaktować się z innymi ludźmi.

Nauka prawidłowejwymowy jest bardzo trudnym i żmudnym zadaniem zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców. Dlatego w domu należy stworzyć atmosferę życzliwości i zabawy. Tylko wzajemna akceptacja sprzyja sukcesom, pozwala nawiązać bliski kontakt z dzieckiem. Osoba diagnozującą i kierującą ćwiczeniami logopedycznymi jest zawsze logopeda. Rodzice powinni być jego partnerami, utrwalającymi z dzieckiem nabyte w gabinecie logopedycznym umiejętności.

Aby prawidłowo wymawiać wszystkie głoski ważne jest sprawne działanie narządów mowy: żuchwy, warg, języka, podniebienia miękkiego.

Zdarza się, że dzieci mają bardzo słabo wyćwiczone mięśnie narządów artykulacyjnych, np. przy podnoszeniu języka pomagają sobie palcami lub nie potrafią zaokrąglić warg, wysunąć ich do przodu. Tak jak ćwiczy się ręce, aby mogły wykonywać szybkie i precyzyjne ruchy, np. pisać, tak samo ważna jest gimnastyka buzi.  Można przeprowadzić ją w formie zabaw:

  • Ważne, aby zabawy logopedyczne dostarczyły twojemu dziecku wiele radości i kojarzyły się z miłym spędzaniem czasu. Ćwiczenia powinny być dostosowane do indywidualnych potrzeb .

    Przed wykonaniem zadania przez dziecko, pokaż mu, jak ma to zrobić.

Czytaj więcej: ZABAWY LOGOPEDYCZNE

Andrzejki to stara tradycja ludowa przekazywana z pokolenia na pokolenie.

Według dawnych wierzeń ten dzień miał magiczną moc, gdyż uchylał wrota do nieznanej przyszłości.

Dziś tradycyjne Andrzejki to ciekawy pomysł na zabawy z dziećmi w przedszkolu

 W zaczarowany świat magii i wróżb przeniosły się przedszkolaki z Żelislawic.

   W piątek  28 listopada w placówce zorganizowano tradycyjne andrzejki.
Pod czujnym okiem nauczycielek , przy pomocy rekwizytów  odbywało się wróżenie, czarowanie i przepowiadanie dzieciom przyszłości.

 Dzieciaki z wróżb mogły dowiedzieć się, m.in. jaki zawód będą wykonywać, gdzie udadzą się w podróż, czy też, czego powinny się wystrzegać. Nie zabrakło ustawiania bucików i tradycyjnego losowania imienia przyszłego męża lub żony. Czas pomiędzy wróżbami urozmaicały zabawy przy piosenkach z repertuaru dziecięcego. Andrzejkowe zabawy dostarczyły wszystkim uczestnikom wielu niezwykłych przeżyć i emocji. cała imprezę zakończył słodki poczęstunek przygotowany przez rodziców

Dorota Kubisa

Konkurs na najładniejszego krasnoludka w grupie 3-4 latków

Czy to bajka, czy nie bajka, myślcie sobie, jak tam chcecie.
A ja przecież wam powiadam: Krasnoludki są na świecie.
Krasnoludek wszakże wiecie, to najmniejszy człeczek w świecie.
I nie straszy ani trocha, a nad wszystko dzieci kocha…

      W listopadzie ( w dzień Pasowania na przedszkolaka) odbył się konkurs na najładniejszy strój krasnoludka.

Dzięki ogromnemu zaangażowaniu Rodziców, wszystkie maluszki, przemieniły się w bajecznie wyglądające krasnoludki.  Przybyli goście z uśmiechem na ustach podziwiali naszych milusińskich .

 W nagrodę za przepiękne stroje,  dzieciaki otrzymały od wychowawczyni książeczkę

M. Konopnickiej” Krasnoludki są na świecie”

Dziękujemy Rodzicom za pomoc. D. Kubisa

Jak nauczyć dziecko samodzielności?

Radość z obserwowania, jak samodzielne staje się nasze dziecko, powinna być największą nagrodą dla rodzica. Zachęcając do bycia niezależnym, warto pamiętać o paru wskazówkach:

• nie porównuj dziecka z innymi (Kasia już sama się ubiera, a ty ciągle nie umiesz),

• podkreślaj postępy (wcześniej zakładałeś sam czapkę, a teraz świetnie radzisz sobie jeszcze

z szalikiem i rękawiczkami),

• pamiętaj, że niezbędne jest morze cierpliwości (przyda się, gdy posiedzimy i poczekamy

parę minut na zapięcie guzików),

• pomagaj, ile trzeba, ale nie więcej (obserwuj uważnie swoje dziecko, poradź się pań w

przedszkolu, szkole),• poznaj ogólną charakterystykę dziecka w danym wieku – spójrz na swojego malucha z dystansem,

• nigdy nie zarażaj dziecka swoimi lękami (nie ma nic gorszego niż mama na placu zabaw,

która co chwila krzyczy: – „uważaj, bo spadniesz!”, „nie tak wysoko!”, „nigdy tego nie

robiłeś, to niebezpieczne...”),

• jeśli coś się nie udaje, rozłóż zadanie na kilka prostszych etapów,

• pokaż wybór, wtedy łatwiej zmotywujesz, żeby zrobiło coś samo („jaką szczoteczkę

kupimy do mycia zębów, niebieską czy zieloną?”),

• okaż zainteresowanie i doceń wysiłki dziecka, niekoniecznie efekt końcowy (wkładanie

tych rzeczy do pudełka musiało być trudne, spróbujmy teraz zrobić resztę razem),

• doceń to, co dziecko zrobiło dobrze („zapiąłeś sam trzy guziki, świetnie, zostały tylko

dwa”),

• daj dziecku szansę! po prostu...

Kiedy i jak pozwalać na samodzielność? Co dziecko powinno wykonywać już samo, a

czego nie? Trudno tu o jedną konkretną odpowiedź, bo rozwój każdego dziecka jest sprawą

niezmiernie indywidualną. Na pewno musi to być samodzielność na miarę wieku, początkowo

szczególnie kontrolowana i dyskretnie połączona z dużym wsparciem rodzica (nie mylić z

wyręczaniem!).

     Ogólnie trzylatek powinien sam(lub z niewielka pomocą) się rozebrać, włożyć łatwiejsze

części garderoby, zjadać samodzielnie większość potraw, umyć ręce (nie liczmy, że zrobi to

dobrze, więc lepiej dyskretnie sprawdzić), nieobce powinny być mu kredki (to na razie próby

rysowania, ale bardzo istotne) i plastelina czy nożyczki. To czas wdrażania do wspólnego

sprzątania pokoju („proszę, włóż te klocki do pudełka”).

     Większość dzieci czteroletnich potrafi rozbieraćsię bez problemu i szybko (ubieranie

powinno odbywać się jeszcze z pomocą przy trudniejszych rzeczach), myć zęby w obecności

dorosłego, pomagać przy nakrywaniu stołu.

     Pięciolatek i dziecko sześcioletnie mogą same przygotować sobie łatwy posiłek: posmarować

kanapkę masłem, wyjąć mleko i chrupki, mogą też np. podlewać kwiatki.

       Uczeń na początku szkoły podstawowej to dziecko, które wykonuje wiele rzeczy

samodzielnie, szczególnie, jeśli wcześniej miało taką możliwość. Najważniejsze, aby

przyglądać się dziecku i nie wykonywać za niego rzeczy, które może już robić samo.

Drogi rodzicu, niech praca nad samodzielnością twojego dziecka pojmowana będzie przez

ciebie jako wyraz rodzicielskiej mądrości. Daj dziecku prawo do błędów, walcz z poczuciem,

że zrobisz coś lepiej i szybciej. Skuteczność w działaniu jest dla każdego dziecka o wiele

ważniejsza niż chwilowy bałagan w mieszkaniu.

Jak zatem wspierać samodzielność dziecka? Oto kilka praktycznych rad.

1. Na miarę wieku i możliwości pozwalaj dziecku na ćwiczenie nowych umiejętności.

2. Nie ochraniaj nadmiernie przed doświadczaniem niepowodzenia.

3. Okazuj szacunek dla dziecięcych zmagań.

4. W sytuacji niepowodzenia zachęcaj do ponawiania prób.

5. Nie uzależniaj dziecka od siebie, ono ma prawo do autonomii.

6. Okazuj cierpliwość, dziecko potrzebuje wielu prób, by opanować określoną umiejętność.

7. Nie wyręczaj dziecka. Przysłowie mówi: "Gdzie za dobra matka, tam leniwa córka

 Dorota Kubisa- Skalska

OGÓLNY ROZKŁAD MATERIAŁU    grupa 3 latków

Dorota Kubisa

WRZESIEŃ   /karty I, wyprawka I/

I Jestem przedszkolakiem

  1. Już w przedszkolu
  2. W sali i ogrodzie
  3. Przedszkolaczek ma swój znaczek 
  4. Bawimy się z naszą panią
  5. Przy stole
  6. W szatni
  7. Dzielne przedszkolaki
  8. Leżakowanie
  9. Myjemy ręce
  10. Pluszowe kotki

II Bawimy się razem

  1. Nasze zabawki
  2. Zabawy w piaskownicy
  3. Pluszowy miś
  4. Wspólne zabawy
  5. Misie małe i duże
  6. Dwa malutkie misie
  7. Budujemy z klocków
  8. Zabawy piłkami
  9. Piłka się turla i toczy
  10. Piłki, piłeczki

PAŹDZIERNIK   /karty I, wyprawka I/

III Owoce

  1. Kosze z owocami
  2. Jabłka, gruszki, śliwki
  3. Jabłka, jabłuszka
  4. Wpadła gruszka do fartuszka
  5. Owoce są smaczne i zdrowe

IV    IV Warzywa

  1. Poznajemy warzywa
  2. Zupa z warzyw
  3. Ogórek, marchewka i kalarepka
  4. Znamy różne warzywa
  5. Układamy warzywa

V Dary jesieni      

  1. Skarby jesieni
  2. Kolorowe liście
  3. Kasztanowiec
  4. Liście, listeczki
  5. Szal Pani Jesieni
  6. Borowik
  7. Jesienne zabawy
  8. Muchomor ma białe kropeczki
  9. Jesienne drzewa
  10. Szybko robi się ciemno

  

LISTOPAD   /karty I, wyprawka I/

VI Jest chłodno i deszczowo 

  1. Kiedy pada deszcz
  2. Deszczyk pada kap, kap, kap
  3. Deszczowe kropelki
  4. Deszcz, wiatr i burza
  5. Kolorowe parasole
  6. Co nas chroni przed deszczem?
  7. A wiatr wieje i wieje
  8. Pada i wieje
  9. Zabawy na pochmurne dni
  10. Jest coraz chłodniej

VII Przygotowania zwierząt do zimy 

  1. Jesienny bal
  2. Wiewiórka, jeż i niedźwiedź
  3. Wiewiórka i jej zapasy
  4. Orzeszki dla wiewiórki
  5. Zima jest sroga dla zwierząt
  6. Jeż szykuje się do snu
  7. Jeżyk i wiewiórka
  8. Niedźwiedź idzie spać
  9. Wyprawa do lasu
  10. Rysujemy misia

GRUDZIEŃ   /karty I, wyprawka I/

VIII Już zima 

  1. Dużo śniegu dookoła
  2. A śnieg pada i pada
  3. Płatki śniegu
  4. Zimowe zabawy
  5. Bezpieczne zabawy na sankach
  6. Śniegowy bałwanek
  7. Bałwanki i sanki
  8. Zima lubi bałwanki
  9. Hu! Hu! Ha! Nasza zima zła!
  10. Zimą pamiętamy o czapkach, szalikach i rękawiczkach

IX Czekam na Mikołaja

  1. Niedługo odwiedzi nas Mikołaj
  2. Czekamy na Mikołaja
  3. Mikołaj pakuje prezenty
  4. Dzwonią dzwonki u sań Mikołaja
  5. Mikołaj ma worek pełen prezentów

X Choinka 

  1. Choinka w naszej sali
  2. Choinki, choineczki
  3. Zbliżają się święta Bożego Narodzenia
  4. Świąteczne aniołki
  5. Święta tuż, tuż

STYCZEŃ /karty II, wyprawka II/

XI Ptaki są głodne

  1. Zima i ptaki
  2. Ptasie głosy
  3. Głodna wrona
  4. Ptaszki zimową porą
  5. Sikorka lubi słoninkę
  6. Ptasia rodzinka
  7. Ptasie przysmaki
  8. Karmnik dla ptaków
  9. Ptaki, które znamy
  10. Ptaki w karmniku

XII Moja babcia i dziadek

  1. Całuski dla babci i dziadka
  2. Rodzina
  3. Babcia i dziadek
  4. Zabawy z  babcią i dziadkiem
  5. Obrazek dla babci i dziadka
  6. Serce dla babci
  7. U babci  i dziadka
  8. Medal dla dziadka
  9. Życzenia dla babci i dziadka
  10. Dzień Babci i Dziadka

LUTY   /karty II, wyprawka II/

XIII Bawimy się na balu     

  1. Balowe stroje
  2. Balowe ozdoby
  3. Czapeczki balowe
  4. Kręcą się kółeczka
  5. Lalki idą na bal
  6. Zapraszamy do poleczki
  7. Karnawałowe zabawy
  8. Balony i baloniki
  9. Bawimy się wesoło
  10. Kolorowe balony

XIV Dbam o czystość

  1. Czyste przedszkolaki
  2. W łazience
  3. Myjemy ręce
  4. Kąpiel w wannie
  5. Mydła i mydełka
  6. Kolorowe ręczniki
  7. Woda z kranu leci, myją się dzieci
  8. Kubek, pasta i szczoteczka
  9. Czystość to zdrowie
  10. Przybory toaletowe

 

MARZEC   /karty II, wyprawka II/

XV Szukamy wiosny

  1. Czekamy na wiosnę
  2. Cebula i szczypiorek
  3. Zielony ogródek
  4. Dbamy o nasz zielony kącik
  5. Zielono w kąciku
  6. Ubrania na ciepłe i zimne dni
  7. Marcowa pogoda
  8. Przebiśnieg – znak wiosny
  9. Przebiśnieg, krokus i fiołek
  10. Wiosna tuż, tuż

XVI Święta Wielkanocne

  1. Niedługo Wielkanoc
  2. Czekamy na święta
  3. Pisanki – jajka malowane
  4. Wielkanocny koszyczek
  5. Wielkanocne ozdoby
  6. Wielkanocna pisanka
  7. Wielkanocna niespodzianka
  8. Wielkanocne jajka
  9. Wielkanocny stół
  10. Wielkanocny baranek

KWIECIEŃ   /karty II, wyprawka II/

XVII Wiosenne prace w ogrodzie 

  1. Wiosenne prace w ogrodzie
  2. Kret mieszka pod ziemią
  3. Poznajemy pracę ogrodnika
  4. Wiosną w ogrodzie – kopiemy, grabimy, siejemy
  5. Kolorowa konewka
  6. Kolorowy ogródek
  7. Dbamy o nasz ogródek
  8. Od ziarenka do kwiatka
  9. Kwiatki w ogródku
  10. Kolorowe kwiaty

XVIII Już wiosna 

  1. Wiosenne słońce
  2. Oznaki wiosny
  3. Wiosna i ptaki
  4. Skowronki i słonko
  5. Kwitną już krokusy
  6. Kolorowe tulipany
  7. Kwiaty i pszczoły
  8. Wiosna w ogródku
  9. Wiosenne zabawy
  10. Wiosna dookoła

MAJ   /karty II, wyprawka II

XIX Znam różne zwierzęta  

  1. Mój przyjaciel pies
  2. Opieka nad psem
  3. Kocie zabawy
  4. Zwierzęta na wsi
  5. Kurczaczek – kurka mała
  6. Wiosenna łąka
  7. Zielona trawa i zielona żaba
  8. Biedronka ma czarne kropeczki
  9. Koncert na łące
  10. Kolorowe motyle

XX Mama i tata są ważni 

  1. Rodzinna wycieczka
  2. Moi rodzice
  3. Moja mama
  4. Mama ma dużo zajęć
  5. Pomagamy mamie
  6. Mama, mamusia, mateńka
  7. Zabawy z mamą
  8. Kwiatek dla mamy
  9. Mój tata
  10. Kwiaty dla taty

CZERWIEC /karty II, wyprawka II/

XXI Na ulicy

  1. Na ulicy
  2. Odgłosy ulicy
  3. Przejście przez ulicę
  4. Bezpieczny przedszkolak
  5. Znaki drogowe
  6. Pan policjant
  7. Rower – pojazd dla dzieci
  8. Samochód prowadzi kierowca
  9. Kolorowe samochody
  10. Samochód

XXII Niedługo wakacje

  1. Już lato
  2. Letnie zabawy
  3. Słoneczna i deszczowa pogoda
  4. Latem pachną kwiaty
  5. Muszle i muszelki
  6. Kolorowe rybki
  7. Czekamy na wakacje
  8. Na plaży
  9. Wesołe zabawy
  10. Już wakacje