INOWACJA PEDAGOGICZNA
"MÓJ ZDROWY PODWIECZOREK"
Program edukacji kulinarnej dla przedszkolaków 3/4 latków
Jeśli źle jemy, czujemy się źle, chorujemy, nasz organizm nie funkcjonuje dobrze. Jest wiele prawdy w znanym powiedzeniu – jesteś tym, co jesz. Nadal jednak dużo osób nie jest świadomych, że jedzenie ma istotny wpływ na wzrost i rozwój dziecka.
Pierwszym, niezwykle ważnym, krokiem do zmiany nawyków żywieniowych jest świadomość dorosłych i konsekwencja w działaniu. Dzieci biorą przykład z rodziców i uczą się od nich, dlatego tak ważne jest, by razem wprowadzać zdrowe nawyki żywieniowe. Przyzwyczajenia żywieniowe ulegają obecnie szybkim zmianom i są to, niestety, zmiany w złym kierunku. Dlatego konieczne jest podejmowanie działań na rzecz korygowania przyzwyczajeń i kształtowania właściwych nawyków żywieniowych przedszkolaków. Nie jest to zadanie łatwe, ale możliwe poprzez realizację inowacji " Mój zdrowy podwieczorek".
Niniejsza inowacja wzbogaca ofertę edukacyjną przedszkola, łączy treści edukacyjne z różnych obszarów podstawy programowej, ponadto promuje aktywne metody nauczania i wychowania, a dla przedszkolaków to zabawa i wielka przygoda, której efektem będą właściwe nawyki żywieniowe i kulturalne zachowanie się przy stole podczas jedzenia. Przedszkolaki podczas przygotowywania różnych zdrowych i pysznych podwieczorków będą rozwijać swoje praktyczne umiejętności kulinarne oraz poznawać zasady prawidłowego odżywiania się.
- Tematy zajęć będą zaplanowane na 6 miesięcy i dostosowane do umiejętności dzieci.
- Wszystkie zajęcia zakończone zostaną degustacją.
- Kulinarna przygoda naszych wychowanków zostanie uwieczniona na zdjęciach na stronie internetowej placówki.
Zajęcia składać się będą z trzech części:
- Wstępna-przedstawienie tematu zajęć, poznanie produktów, objaśnienie
sposobu wykonania zadania. - Działania dzieci pod nadzorem nauczyciela .
- Degustacja przekąski przygotowanego dania i porządkowanie sali.
Inowacja będzie realizowana od grudnia 2022 roku do maja 2023 roku w grupie 3 / 4 latków
Zajęcia odbywać się będą 1 raz w miesiącu, wsumie odbędzie się 6 spotkań.
Dzieci zdobyte umiejętności będą mogły wykorzystać w życiu codziennym. Udział w zajęciach pozwoli dzieciom rozwinąć zainteresowania kulinarne, nauczy organizacji pracy podczas przygotowywania posiłków, zdrowego odżywiania oraz zachowania higieny podczas przyrządzania posiłków.
CELE INOWACJI:
- doskonalenie umiejętności związanych z samoobsługą,
- doskonalenie zasad nakrywania do stołu,
- poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola,
- wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka,
- stwarzanie dziecku możliwości do działania kulinarnego,
- rozwijanie praktycznych umiejętności kulinarnych wśród dzieci,
- zapoznanie dzieci z zasadami zdrowego i niezdrowego odżywiania się,
- kształcenie wyobraźni twórczej, pomysłowości, płynności ruchów,
- zdobywanie nowych doświadczeń za pomocą zmysłu smaku, zapachu i dotyku,
- czerpanie radości ze wspólnego przygotowywania posiłków.
W innowacji będą dominowały następujące metody i formy pracy z dziećmi:
Metody czynne:
• zajęć praktycznych – wykonywanie przez dzieci różnych zadań ocharakterze praktycznym, powtarzanie wiedzy z danego zakresu,
• kierowanie działalnością dziecka poprzez inspirowanie, zachęcanie,podsunięcie pomysłu do samodzielnych działań,
• samodzielne doświadczenia poprzez spontaniczną działalność dziecka.
Metody percepcyjne:
• obserwacja,
• pokaz,
• podanie przykładu.
Metody słowne:
• pogadanki,
• objaśnienia,
• instrukcje,
• „burza mózgów”.
Formy:
• w małych zespołach,
• praca z całą grupą.
ZAKRES TREŚCI – HARMONOGRAM DZIAŁAŃ WYNIKAJĄCYCH ZINNOWACJI PEDAGOGICZNEJ " MÓJ ZDROWY PODWIECZOREK"
Lp. |
Miesiąc |
Temat zdrowej przekąski |
1 |
Grudzień |
" zdrowa kanapka" |
2 |
Styczeń |
" sok owocowo - warzywny" |
3 |
Luty |
" koktajl owocowy" |
4 |
Marzec |
" sałatka owocowa" |
5 |
Kwiecień |
"kulki mocy" |
6 |
Maj |
"owocowe szaszłyki" |
Przygotowała
mgr Patrycja Kot
Fotorelacja z zajęć:
„UWAŻNOŚĆ- nasza siła, wielka moc”
Uważność to „szczególny rodzaj uwagi, nieosądzającej i intencjonalnie skierowanej na wybrany element bieżącego doświadczenia”. To kompleksowe narzędzie do rozwijania i stymulowania zmysłów, usprawnienia procesu zapamiętywania i budowania motywacji oraz pozytywnego nastawienia do nauki.
W październiku uczniowie klasy III Szkoły Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Żelisławicach realizować będą innowację pedagogiczną pt.: „UWAŻNOŚĆ- nasza siła, wielka moc” autorstwa Katarzyny Gruszki (Uważna edukacja) we współpracy z Aleksandrą Bułą oraz Jolantą Machurą. Jest to program działań bazujący na założeniach Jona Kabat – Zinna, twórcy modelu pracy z uważnością – MBSR (MindfulnessBasedStressReduction).
Głównym celem innowacji jest troska o zdrowie psychofizyczne dzieci i młodzieży oraz pomoc w umiejętności uspokajania się, wyciszania oraz opanowania sztuki samoregulacji i koncentracji. Planowane działanie realizowane będą podczas lekcji i bazować będą na różnego typu ćwiczeniach, projektach, biblioterapii, muzykoterapii, aktywnościach ruchowych- indywidualnych i grupowych, arteterapii, sensoryce. Na zajeciach dzieci uczyć się będą m.in. rozumieć swoje wewnętrzne złości, akceptować swoje emocje, zamiast je tłumić, a także pielęgnować życzliwość do innych. Wykonywać będą ćwiczenia, które pomagą im poprawiać koncentrację oraz radzić sobie, kiedy ogarną ich trudne emocje. Zajęcia mają stymulować wszystkie zmysły, przez co przyczyniają się do tworzenia nowych połączeń między synapsami nerwowymi, które powstają w wyniku interakcji pomiędzy organizmem a środowiskiem. Dzięki temu procesy myślowe przebiegają sprawniej i są efektywniejsze.
Aleksandra Buła, Jolanta Machura
CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki