
Podczas czwartkowej lekcji języka polskiego uczniowie klasy VII udowodnili, że omawianie lektur może być nie tylko obowiązkiem, ale także ciekawym i angażującym doświadczeniem. Tym razem tematem lekcji były „Dziady” cz. II Adama Mickiewicza, a całość została przeprowadzona w formie stacji zadaniowych. To metoda pracy, z którą uczniowie mieli już wcześniej do czynienia, dzięki czemu doskonale odnaleźli się w jej zasadach i potrafili sprawnie organizować swoją pracę w grupie.
W sali rozmieszczono sześć stacji, a przy każdej z nich znajdowało się inne zadanie związane z utworem Mickiewicza. Uczniowie analizowali fragmenty tekstu, odkrywali przesłania kolejnych duchów oraz zastanawiali się nad znaczeniem symboli występujących w dramacie. Jedno z zadań miało charakter twórczy, uczniowie wcielali się w postać Guślarza i przygotowywali zaproszenie na obrzęd dziadów, uwzględniając przy tym wszystkie formalne elementy takiego tekstu. Na innych stacjach mierzyli się z krzyżówkami, wykreślankami słownymi oraz poleceniami wymagającymi interpretacji i uważnego czytania.
Praca przebiegała w grupach. Taka forma lekcji sprzyja współpracy, uczy odpowiedzialności oraz pozwala rozwijać różne umiejętności – zarówno interpretacyjne i językowe, jak i społeczne. Co ważne, uczniowie byli aktywni przez całą lekcję, a każdy z nich miał możliwość wykazania się inicjatywą i pomysłowością.
Pomysł na stacje zadaniowe został zaczerpnięty z publikacji Marzeny Goldy i Bogumiły Grabiec „LEKTURA TO PRZYGODA. Pomysły i inspiracje na lekcje języka polskiego z lekturami obowiązkowymi w klasach VII–VIII”. Materiał okazał się doskonałą inspiracją do przeprowadzenia atrakcyjnych i wartościowych zajęć.
Dzięki tej metodzie uczniowie nie tylko lepiej zrozumieli treść „Dziadów” cz. II, lecz także doświadczyli, że praca z lekturą może być ciekawą przygodą, a nie tylko analizą tekstu. Lekcja udowodniła, że aktywne metody pracy przynoszą doskonałe efekty i pozytywnie wpływają na zaangażowanie uczniów.

Oprac. Aleksandra Buła






































