Aktualności

Rekrutacja Szkoła Podstawowa

I  Zasady rekrutacji  tworzy się na podstawie przepisów:
a) ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z póź. zm.),
b) ) zarządzenia Burmistrza Miasta i Gminy  Siewierz nr 0050.63.2025 z dnia 16 stycznia 2025 r., w sprawie określenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego  i postępowania uzupełniającego na rok szkolny 2025/2026 do klas pierwszych publicznych szkół podstawowych, publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych  w publicznych szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Siewierz,
c) uchwały Rady Miejskiej w Siewierzu nr XXIII/204/2017 z dnia 2 marca  2017 r. w sprawie określenia kryteriów uwzględnianych w postępowaniu rekrutacyjnym do klas pierwszych szkoły podstawowej w przypadku kandydatów zamieszkałych poza obwodem szkół prowadzonych przez Gminę Siewierz, ustalenia liczby punktów dla poszczególnych kryteriów oraz określenia dokumentów niezbędnych do ich potwierdzenia.

 Informacja o terminie rekrutacji znajduje się na stronie internetowej szkoły www.zspz.edu.pl. Dodatkowe informacje o zasadach naboru można uzyskać pod nr telefonu 32 67-41-750.

Do klasy pierwszej publicznej szkoły podstawowej, której ustalono obwód, przyjmuje się na podstawie zgłoszenia rodziców, dzieci  zamieszkałe w tym obwodzie z urzędu ( Karta Zgłoszenia-załącznik nr 1).

II Termin rekrutacji.
1. Kandydaci zamieszkali poza obwodem publicznej szkoły podstawowej mogą być przyjęci do klasy I po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami.

2. Składanie wniosków o przyjęcie do klasy pierwszej szkoły podstawowej ( Załącznik nr 2)  wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie przez kandydata kryteriów branych pod uwagę   w postępowaniu rekrutacyjnym na rok szkolny 2025/2026 prowadzone jest od  dnia 10  lutego do 07 marca 2025 roku.

3. Od dnia 10 marca do 20 marca 2025 roku następuje weryfikacja wniosków przez komisję rekrutacyjną o przyjęcie dziecka do klasy pierwszej szkoły podstawowej                                        i dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym.

4. Lista dzieci  zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych  do postępowania rekrutacyjnego  zostanie ogłoszona w dniu 21 marca 2025 roku.

5. Potwierdzenie przez rodzica kandydata woli przyjęcia do klasy pierwszej szkoły podstawowej w postaci pisemnego oświadczenia (Załącznik  nr  3) od dnia 24 marca 2025 roku do 24 kwietnia 2025 roku.
7. Lista dzieci  przyjętych  do klasy I zostanie udostępniona w sekretariacie szkoły oraz na tablicy informacyjnej w dniu 25 kwietnia 2025 roku.


8. W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych  i nieprzyjętych rodzic kandydata lub prawny opiekun może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do danej placówki.
9. Komisja rekrutacyjna w terminie 5 dni od dnia wystąpienia  przez rodzica lub prawnego opiekuna kandydata
z wnioskiem, o którym mowa w punkcie 8 sporządza uzasadnienie zawierające przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.
10. W terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia komisji rekrutacyjnej rodzic lub prawny opiekun kandydata może wnieść do dyrektora odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej.
11. W terminie 7 dni dyrektor placówki rozpatruje odwołanie rodzica/prawnego opiekuna kandydata od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej.
12. Od decyzji dyrektora danej placówki przysługuje skarga do sądu administracyjnego.

 

III Postępowanie uzupełniające

1.      Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami w klasie I, przeprowadza się postępowanie uzupełniające.

2.      Składanie przez rodzica/prawnego opiekuna wniosków o przyjęcie do klasy I wraz z załącznikami od dnia 01 sierpnia do 14 sierpnia 2025 roku ( Załącznik nr 2).

3.      Weryfikacja wniosków przez komisję rekrutacyjną o przyjęcie dziecka do klasy pierwszej szkoły podstawowej i dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym- od dnia  18 sierpnia do 21 sierpnia 2025 roku.

4.      Podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych  i niezakwalifikowanych - 22 sierpnia 2025 roku.

5.      Potwierdzenie przez rodzica kandydata woli przyjęcia do klasy pierwszej w postaci pisemnego oświadczenia (Załącznik nr  3) od dnia 25 sierpnia do 28 sierpnia 2025 roku.

6.      Podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych -    w dniu 29  sierpnia 2025 roku.

7.      Od decyzji komisji rekrutacyjnej przysługuje tryb odwoławczy jak w pkt. II.


IV Obowiązek szkolny
1. W roku szkolnym 2025/2026 spełnianie obowiązku szkolnego rozpoczynają dzieci, które  w roku 2025 ukończą 7 lat.

2. Na wniosek rodziców naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej może także rozpocząć dziecko, które w 2025 roku kończy 6 lat, o ile korzystało z wychowania przedszkolnego    w roku poprzedzającym rok szkolny, w którym dziecko ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej  albo posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną lub niepubliczną poradnię psychologiczno – pedagogiczna założoną zgodnie z art.168 oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych.

 

V Zasady rekrutacji
1. Do klasy pierwszej przyjmuje się z urzędu dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły, który obejmuje ulice określone w Uchwale  Rady Miejskiej w  Siewierzu w sprawie ustalenia planu sieci oraz określenia granic obwodów publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Miasto i Gminę Siewierz.
2. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecko zamieszkałe poza obwodem może zostać przyjęte do pierwszej klasy jedynie w przypadku, gdy szkoła dysponuje wolnymi miejscami, za zgodą dyrektora szkoły.
3. Decyzję o przyjęciu ucznia do szkoły podejmuje Dyrektor Szkoły.
4. Jeżeli przyjęcie ucznia, wymaga przeprowadzenia zmian organizacyjnych pracy szkoły powodujących dodatkowe skutki finansowe, dyrektor szkoły może przyjąć ucznia po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
5. W przypadku, gdy liczba wniosków rodziców (prawnych opiekunów) o przyjęcie do szkoły dziecka zamieszkałego poza obwodem szkoły jest większa niż liczba wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła, dzieci przyjmuje się z uwzględnieniem następujących kryteriów:
a) kandydat do klasy pierwszej zamieszkuje na terenie Gminy Siewierz – wartość kryterium: 8 punktów,

b) kandydat do klasy I realizował w szkole obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego – wartość kryterium: 10 punktów

c) rodzeństwo kandydata do klasy I uczęszczało wcześniej lub aktualnie uczęszcza do szkoły – wartość kryterium: 8 punktów

d) w granicach obwodu szkoły zamieszkują krewni kandydata do klasy I, którzy wspierają rodziców/prawnych opiekunów kandydata w zapewnieniu należytej opieki – wartość kryterium: 4 punkty
7. W przypadku uzyskania przez kandydatów takiej samej ilości punktów ostateczną decyzję o przyjęciu dziecka zamieszkałego poza obwodem szkoły podejmuje dyrektor szkoły.
8. W sprawie przydziału dzieci przyjętych do szkoły do określonych oddziałów klasowych, decyzję podejmuje Komisja Rekrutacyjna powołana przez Dyrektora Szkoły.
9. Do zadań Komisji Rekrutacyjnej należy:
a) Ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych;
b) Ustalenie i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych;
c) Sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego;
10. Dane osobowe kandydatów zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego oraz dokumentacja postępowania rekrutacyjnego są przechowywane nie dłużej niż do końca okresu, w którym uczeń uczęszcza do danej publicznej szkoły.

11.  Dane osobowe kandydatów nieprzyjętych zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego są przechowywane w szkole przez okres roku, chyba że na rozstrzygnięcie dyrektora została wniesiona skarga do sądu administracyjnego i postępowanie nie zostało zakończone prawomocnym wyrokiem.

 

VI Dzieci niebędące obywatelami polskimi
Dzieci niebędące obywatelami polskimi przyjmowane są do szkoły na warunkach i w trybie dotyczącym obywateli polskich.


VII Odroczenia
1. W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami, rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może zostać odroczone.
2. Dyrektor szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, na wniosek rodziców z załączoną opinią Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, odracza rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny. Rodzic jest zobowiązany do złożenia wniosku o odroczenie w roku kalendarzowym w którym dziecko kończy 7 lat,  nie później niż do 31 sierpnia.
3.  Dziecko, któremu odroczono spełnianie obowiązku szkolnego, kontynuuje przygotowanie przedszkolne.
4. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, spełnianie obowiązku szkolnego może być odroczone do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
VIII Zapisy
1. Do dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły zobowiązani są jego rodzice lub prawni opiekunowie.
2. Rodzice kandydata do pierwszej klasy szkoły podstawowej zamieszkałego w obwodzie szkoły dokonują zgłoszenia dziecka w sekretariacie szkoły. Wzór  karty zgłoszenia dostępny jest w sekretariacie szkoły oraz na stronie internetowej szkoły
www.zspz.edu.pl (Załącznik nr  1).
3. Rodzice kandydata do pierwszej klasy szkoły podstawowej zamieszkałego poza obwodem szkoły składają w sekretariacie szkoły wniosek o przyjęcie do szkoły. Wzór wniosku dostępny jest w sekretariacie szkoły oraz na stronie internetowej szkoły
www.zspz.edu.pl(Załącznik nr 2).
4. Rodzice kandydata potwierdzają wolę przyjęcia dziecka do klasy pierwszej szkoły podstawowej składając oświadczenie (Załącznik nr  3).

IX Przepisy końcowe
1. Wszelkie sytuacje sporne nieokreślone w niniejszym regulaminie rozstrzyga Dyrektor szkoły.