„Gwiezdny pokój ciszy”
10 grudnia 2024 r. w naszej szkole odbyło się uroczyste otwarcie sali terapeutyczno-zajęciowej pod nazwą „ Gwiezdny pokój ciszy” współfinansowanej w kwocie 6 tysięcy złotych przez Fundację ING Dzieciom. W spotkaniu uczestniczyli zaproszeni goście: Burmistrz Miasta i Gminy Siewierz Dariusz Waluszczyk, wolontariusze Fundacji ING Dzieciom: P. Michał Kubalski, P. Aleksandra Rajch, P. Barbara Zasuń, P. Anna Kłósek, P. Judyta i Paweł Brychowie, Radna Rady Miejskiej w Siewierzu i Przewodnicząca Rady Rodziców P. Sylwia Gruszka, Skarbnik Rady Rodziców P. Magdalena Katolik, przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego Marysia Jędrzejewska, dyrektor szkoły Ewa Stelmach oraz nauczyciele prowadzący zajęcia: P. Monika Paliga-Bańka, P. Dawid Torbus. Koordynatorem projektu z ramienia szkoły była P. Katarzyna Młynarska. Wkład środków finansowych w realizację projektu z budżetu szkoły wyniósł 3800 zł.
Celem projektu było utworzenie sali terapeutyczno-wyciszającej Najczęstszymi przyczynami nadmiernego napięcia, zmęczenia czy stresu u dzieci są: gwałtowne zmiany w życiu dziecka, z którymi nie potrafi ono sobie poradzić; konieczność utrzymywania uwagi przez dłuższy czas, w sytuacji, gdy narasta potrzeba ruchu; trudności w relacjach z rówieśnikami oraz często nierealistyczne wymagania rodziców. Wszystko to może stanowić zbyt duże obciążenie dla dziecka. Przeżywane emocje, lęk, strach, złość, gniew w konsekwencji wywierają niekorzystny wpływ na stan napięcia emocjonalnego dziecka. W takich sytuacjach istnieje potrzeba wspomagania dzieci i pokazania im jak odnaleźć równowagę między nadmierną aktywnością a wyciszeniem.
W nowo powstałej sali terapeutyczno-wyciszającej będzie istniała możliwość prowadzenia specjalistycznych zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz rozwijającej zainteresowania uczniów. Dodatkowo, sala będzie pełniła funkcję wyciszającą, gdzie uczniowie będą mogli się zrelaksować i wypocząć. Sala będzie przystosowana do prowadzanie zajęć między innymi takich jak:
a) zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są rodzajem terapii pedagogicznej. Służą one korygowaniu oraz kompensowaniu odchyleń rozwojowych i zaburzeń psychoruchowych ucznia. Zajęcia mają na celu rozwój oraz aktywizację funkcji osobowościowych dzieci,
b) zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne służą kształtowaniu i rozwijaniu kompetencji emocjonalnych i społecznych, a więc umiejętności rozpoznawania oraz panowania nad swoimi emocjami, ale także odczytywania emocji innych i adekwatnego zachowania się w danej sytuacji społecznej,
c) zajęcia rewalidacyjne mają za zadanie korygować zaburzone funkcje rozwojowe oraz intelektualne, a ich celem nie jest wyrównywanie braków, lecz rozwijanie mocnych stron ucznia. Rewalidacja przygotowuje również do jak najlepszego funkcjonowania dziecka w społeczeństwie,
d) zajęcia logopedyczne obejmują ćwiczenia korekcyjne w zależności od rodzaju i stopnia zaburzeń wymowy. Oprócz ćwiczeń wspomagających artykulację i ćwiczeń oddechowych proponowane są ćwiczenia i zabawy stymulujące językowy rozwój mowy dzieci, ułatwiające mówienie, czytanie i pisanie. Terapia logopedyczna prowadzona jest do momentu wyeliminowania lub złagodzenia zaburzenia stanowiącego powód objęcia dziecka opieką logopedyczną,
e) muzykoterapia jest wykorzystaniem muzyki i/lub jej elementów (dźwięk, rytm, melodia, harmonia) przez ucznia w procesie zaprojektowanym dla ułatwienia komunikacji, uczenia się, mobilizacji, ekspresji, koncentracji fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej i poznawczej w celu rozwoju wewnętrznego potencjału oraz rozwoju lub odbudowy funkcji dziecka, aby mógł on osiągnąć lepszą integrację intra- i interpersonalną, a w konsekwencji lepszą jakość życia.
Dzięki prowadzonym ćwiczeniom wyciszającym dzieci nauczą się radzić sobie ze stresem i trudami dnia codziennego. Przyczynią się do lepszego zrozumienia własnych stanów emocjonalnych, a w efekcie lepszego radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych. Dzięki sali terapeutyczno-relaksacyjnej uczeń będzie miał również możliwość wyciszenia się między zajęciami albo w trakcje zajęć, ponieważ sala będzie dostępna dla uczniów na co dzień. Celem zajęć emocjonalno-społecznych jest rozwinięcie umiejętności takich jak: rozpoznawanie, określanie i nazywanie emocji; wyrażanie własnych myśli i uczuć; podejmowanie decyzji; radzenie sobie ze stresem; asertywność i kulturalna odmowa; samodzielność; dokonanie właściwej samooceny; rozładowywanie emocji oraz empatia. Efektem uczęszczania ucznia na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne będą: poprawa umiejętności oraz pokonywanie problemów szkolnych; lepsza znajomość zasad czytania, pisania, ortografii; umiejętność radzenia sobie ze stresem i napięciem emocjonalnym oraz redukcja zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych. Dzięki zajęciom rewalidacyjnym, uczeń przede wszystkim: rozwija swoje zdolności i zainteresowania; wzmacnia wiarę we własne możliwości; dąży do ukończenia rozpoczętych ćwiczeń, wykazując się samokontrolą i zaangażowaniem podczas pracy; doskonali logiczne myślenie; uczy się odszukiwania, odczytywania informacji w różnych źródłach i ich wykorzystania; uczy się wykorzystywania zdobytych umiejętności i sprawności podczas nauki szkolnej w innych sytuacjach; zdobywa umiejętność gospodarowania czasem swojej pracy. Muzykoterapia pomaga uczniom w: rozluźnieniu i uspokojeniu; zmniejszeniu dolegliwości bólowych; poprawę nastroju; aktywizację różnego rodzaju emocji; zmniejszenie napięcia mięśni oraz zwiększenie komfortu psychicznego. Regularne uczęszczanie na muzykoterapię, pozwala także nieśmiałym osobom otworzyć się na innych, bowiem na zajęciach uczą się wyzwalania własnych emocji i potrzeb. Poprzez muzykę, taniec czy śpiew, są w stanie zrozumieć, czego najbardziej potrzebują. Zajęcia logopedyczne wpływają głównie na: poprawę artykulacji i przyspieszenie rozwoju opóźnionej mowy; lepsze rozumienie poleceń i przekazywanych treści; pojawienie się potrzeby kontaktu werbalnego; poprawa kontaktu wzrokowego; większą gotowość do podejmowania nowych rodzajów działania; większa aktywność i zainteresowanie pracą na lekcjach i innych zajęciach; zwiększoną pewność siebie i otwarcie się na kontakt z innymi oraz lepszą orientacja w przestrzeni.
Planowane rezultaty projektu
Uczniowie dzięki sali terapeutyczno-wyciszającej będą mieli możliwość eksplorować, odkrywać i rozwijać swoje umiejętności w sposób zupełnie naturalny i stymulujący ich zmysły. Dzięki różnorodnemu sprzętowi sala będzie oazą dla dzieci ze specjalnymi potrzebami, jak również dla wszystkich uczniów placówki. Ważnym aspektem wyposażenia sali terapeutyczno-wyciszającej są różnorodne elementy, takie jak: pufy i leżanki, poduszki sensoryczne, maty podłogowe, delikatne oświetlenie oraz muzyka, które pomogą uczniowi poczuć się komfortowo i bezpiecznie. Dodatkowo, dostosowane do potrzeb ucznia gry, karty pracy oraz zabawki rozwijające sprawią, że sala będzie wielofunkcyjna. To właśnie dzięki nim sala staje się miejscem przyjaznym, bezpiecznym i stymulującym, umożliwiając rozwój ucznia poprzez zabawę i poznawanie świata.
Składam serdeczne podziękowania dla P. Joanny Dymnej –Oszek- Prezeski Zarządu Fundacji- oraz członkiń Zarządu Fundacji: P. Joanny Ostendy oraz P. Aleksandry Gąsiorowskiej, a także wolontariuszy Fundacji za udzielenie wsparcia finansowego i zaangażowanie w przygotowanie projektu „ Gwiezdny pokój ciszy” w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Żelisławicach.
Oprac. Ewa Stelmach