Edukacja włączająca - rodzice uczniów: obawy, korzyści.
W środowisku, w którym funkcjonują zarówno osoby niepełnosprawne, jak i zdrowe, mogą występować wzajemne uprzedzenia. Pojawiają się one z wielu powodów, np. niskiej wiedzy rodziców o różnego rodzaju niepełnosprawnościach, przekonania, że na edukacji włączającej zyskują tylko dzieci z niepełnosprawnościami, a także z przewidywania, że funkcjonowanie całej klasy będzie podporządkowane potrzebom uczniów z niepełnosprawnościami, a inne dzieci będą musiały im ustępować i wspierać w każdej sytuacji. Jeżeli chcemy tworzyć środowisko otwarte na wszystkich uczniów, konieczne jest szczere rozmawianie z rodzicami zarówno o korzyściach, jak i trudnościach, które mogą pojawić się w klasie. Idea edukacji włączającej może nie okazać się bliska wszystkim rodzicom. W ogólnodostępnej placówce mamy do czynienia z inną sytuacją niż np. w szkole integracyjnej, do której trafiają dzieci rodziców zdecydowanych czerpać korzyści ze wspólnego przebywania uczniów zdrowych i uczniów z niepełnosprawnościami.
Wśród korzyści płynących z edukacji włączającej wymienia się najczęściej możliwość pełniejszego rozwoju intelektualnego, osobowego, a zwłaszcza społecznego dzieci z niepełnosprawnościami, dzięki temu, że przebiega on w naturalnym środowisku, bez odrywania dziecka od rodziny i sąsiedzkich kręgów koleżeńskich. Wspólna nauka wszystkich dzieci z danego terenu służy także pełnosprawnym rówieśnikom, oswajając ich z odmiennością, ucząc akceptacji, tolerancji i solidarności
Autor: Kazimiera Krakowiak
Katedra Pedagogiki Specjalnej Instytut Pedagogiki Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Fragment z publikacji
„Zasady kompleksowego i skoordynowanego wsparcia osób z niepełnosprawnościami we wspólnocie zmierzającej do solidarności i odpowiedzialnego rozwoju”